maandag 6 augustus 2007

Trip naar Monterrico

Af en toe doet mijn avontuur zich zo onwerkelijk aan, de hele omgeving en levenstijl kan elk moment weer anders zijn.

We vertrokken redelijk laat, in een grote groep, met 5 motors, en na 20 minuten moesten we stoppen omdat we werden overvallen door zo´n enorme hoosbui dat je geen hand meer voor ogen kon zien.
Ik was zeik en zeiknat, schoenen uit en mijn sokken kon ik uitwringen en vullen in een kopje thee, zoveel water zat erin. En zoals je ook bij het filmpje kan horen, zo´n tropische regenbui maakt een enorm lawaai! Helemaal als je onder een golfplaten afdak staat..

Monterrico is een soort eiland, omgeven door moerassen en de enige manier dat je er kan komen is via de rivier.



Het is een soort paradijs, een dorp, met zwart zand, knal blauwe woeste zee, palmbomen en bamboehutjes.
We zaten rond zonsondergang op de rivier, en heb mijn eerste witte pelikanen gezien! En ook een kaaiman! Heel gek hoor, die oogjes die op water drijven.

En ik vond die vrachtbootjes ook zo anders, auto´s met een klein houten vrachtbootje eronder..brrr lekker stabiel....

In Monterrico aangekomen, zaten we in een lekker luxe resort, bamboehutjes, zwembad en een dikke woeste oceaan als je het resort uit liep.
Savonds liepen we over het strand naar het restaurant en de plaatselijke discotheek, wat echt niet mijn ding is hoor, een soort salsa met een beat eronder...mmmm
De strand nacht wandeling was helemaal te gek, moeilijk om te omschrijven omdat je naast dat wat je ziet ook al je andere zintuigen gebruikt.
Er was op de oceaan een onweersbui aan de gang, en je ziet dan de over de hele horizon flits schichten, en omdat het nacht is wordt de paarsfluwelen lucht in een klap opgelicht in oranje en rode tinten, en bij ons was de lucht helder, dus je ziet ook nog eens de sterren...
Magnifiek!

Ik lag rond 12 uur in bed en ben de volgende ochtend om 5uur opgestaan om de zonsopgang te zien.
De zee is hier woest, er is een sterke stroming en de golven zijn gemiddeld een meter hoog.
Dat gecombineerd met een donkere lucht, was zeker de moeite waard! Heb heerlijk een uurtje op het strand gezeten, met mijn voeten in het warme zwarte zand, en lekker genieten van de deining van de oceaan en de kracht van de zee. Fijne energie.



Na ontbijt met de groep naar de Tortuguero geweest (schildpaddencentrum, waar ze schildpadden kweken en 2x per jaar laten ze in grote groepen tegelijk alle schildpadjes los in de zee) maar ze hadden ook grote bassins van 4 bij 6 en 1,5 meter hoog waar kaaimannen en leguanen en andere tropisch bedreigde diersoorten in zaten. Heeeeeel spannend, zo´n oerdino die je aangluurt... en die huid.... die beesten zijn zo mooi om hun lelijkheid.


En toen hops op de motor naar huis rijden...

Geen opmerkingen: