maandag 26 november 2007

terug in san jose


Gisteren na 10 dagen finca terug gegaan naar de stad.
Naast dat het erg zwaar werk is, werken in de bouw, o mijn god, is er erg weinig privacy (met zijn 4-en continue samen zijn).
Daarnaast hebben Janneke en Douwe niet echt een werkplan, waardoor als de voorman niet komt opdagen er teveel wordt afgewacht wat er wel gedaan kan worden.

Intussen heb ik wel geleerd hoe je beton moet mixen, hoeveel kracht het kost kruiwagens vol mix een berg op te duwen (per vak gestort op de vloer ongeveer 3 mixen, per mix ongeveer 8 kruiwagens, en nee er was GEEN betonmixer, alles met de hand).
Hoe je een muur moet schoonschrapen omdat de blokken niet netjes gecement zijn en ik heb geulen gegraven met een pikhouweel en schop,
en een trap gegraven in de klei (vanwege regenstortbuien werd het een beetje te glibberig en gevaarlijk om naar de compostwc te lopen) dus eerst bamboe zagen en dan trappen hakken en maken. Met diesel al het hout ingeverfd, tegen insecten, en super stoned gewordne na paal vier, zag allemaal kleurtjes en de wereld bewoog iets meer dan in de werkelijkheid...
Spierpijn, rekken en strekken en sochtends aan de gallo pinto voor energie. Savonds vuurtje, en om 8 a 9 uur in slaap vallen om om 6 uur weer naast je bed te staan en om 7 uur vol frisse moed kruiwagens te trekken. Tsja, nieuwe ervaringen.

de gestorte betonnenvloer!



Zaterdag kon de voorman niet komen en zijn we naar de Pacifische kust gegaan. Eerst de tante van Janneke bezocht die een half uurtje van de finca op haar eigen finca woont. Een geweldig stuk land, met super uitzicht. Daarna naar de zee gereden. Heerlijk, lekker in de golven springen en ronddobberen enzo. Water is warm en sterk, en eindelijk mijn angst om te verzuipen (na Montericco durfde ik niet echt meer) is verdwenen.
Heerlijke vis gegeten en vooral genoten van de zee!


Zondag kwam de voorman alweer niet opdagen en na een uur muren krabben was ik het beu. Na anderhalve maand vooral dingen voor anderen te hebben gedaan is het weer tijd om iets voor mezelf te gaan doen en weer mijn eigen koers te bepalen. Ben er nog niet helemaal niet over uit waar en wat. Maar dat komt vanzelf. Wil voornamelijk de tijd nemen om wat ideeen over toekomst op papier te zetten en het wat werkelijker te maken. Wat is ideaal? En daar een tekening van te maken. Kijken hoe ik dat kan bereiken.
En het was volle maan! Mooi!

Geen opmerkingen: